.

.

fredag, december 18, 2015

Kolorna

Undrar ni hur det gick med kolorna?  Vilket skitrecept.........
Nä men det var säkert bra, men jag behöver bättre specifikationer när jag följer recept. Så här var kolan efter en natt då man skulle "skära upp den"....good luck, jag fick skeda upp den i formar, inte skära och vika in i små fina pappersbitar!

I receptet stod det koka svagt i 40 minuter och 120° på smeten, jag kokade den 50 minuter men då hade den bara nått 116° men klarade "kulprovet". Kan de futtiga 4° göra sån skillnad?????
Då skulle det stått, koka ca 40 min smeten måste uppnå 120° och koka så i x antal minuter. Jag följer avancerade "recept" inom kemi på jobbet men kan inte få till en kola..........

Det ska stå ett ± tecken efter siffror (tider, gram, temperaturer, ph värden osv) så att man vet hur mycket under och över utsatt värde får kan frångå.  
Dagens lektion i hur man skriver recept/instruktioner! 

Nu blev det 7 formar som man kan klämma ut smet och svälja, god smak....men lite svårt att bjuda på. Sitter just nu och funderar om jag ska ge det en ny chans........... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar