.

.

tisdag, februari 26, 2013

SMS Livräddare-utryckning

Jag är Sms-livräddare, förra helgen kl 23.00 mitt i allt stök med Tuva pep och ringde det i min telefon...."Misstänkt hjärtstopp adress xxxxx" oj.....vad göra...men jag tänkte faktiskt bara i 2 sekunder, sedan slet jag tag i jackan och rusade....


....närmsta vägen var över vårt berg och miniskog, så i snö och mörker klättrade jag fram, det tog max 1-2 min så var jag på plats.
Ambulansen som är stationerad nära kom 50 m bakom mig, jag förklarade vem jag var och varför och sa "men då går jag nu".....-nej häng på, du kan vara till hjälp svarade de......och så blev det.

För att göra en lång historia kort så fick jag gå in med dem och leta puls (som inte fanns), starta kompressioner på den livlöse mannen medans de kopplade upp utrustningen, det var max i en minut.....
Jag satt med frun i köket eller tittade till deras arbete..........
Dom/vi (jo..vi var ett litet team) försökte och kämpade med mannen i 30-40 minuter men hans liv gick tyvärr inte att rädda.
Ambulans och polis var väldigt måna om att jag var kvar och de ville säkerställa hur jag mådde och att jag hade någon att komma hem till.
Trots denna tragiska utgång för familjen vill jag ändå säga att den (eller rättare sagt den delaktighet jag fick) stärkte mig och jag kommer springa ännu snabbare på nästa "utryckning"....
Minuterna är avgörande.....
Bli SMS-Livräddare! Om du kan HLR




3 kommentarer:

  1. Kul att läsa om dina erfarenheter! Du gjorde ett bra jobb!
    Mvh
    david@smslivraddare.se

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hur blir man livräddare? Finns det en kurs man går?

    //Magnus

    SvaraRadera
  3. Kul med respons, Tack!
    Magnus, bor du Stockholms län och har gått någon form av HLR (Hjärt och Lungräddning)kan du bara anmäla dig på hemsida smslivräddare.se det krävs inget "bevis" utan man hoppas att de som anmäler sig känner själva att det har ok utbildning. Sen vet man ju ändå inte hur man reagerar förrens det är allvar, men stå och vinka på ambulansen vid brevlådan kan ju också vara hjälp, så jag tror att man alltid kan göra nåt.
    Jag har gått kurser x flera via jobbet.
    Om jag minns rätt blev jag även erbjuden "uppdaterings kurs" förra året av smslivräddning, men då kanske man måste ha anmält sig. Tips, kolla hemsidan eller maila David ovan som är insatt.
    Ha så gott //Cissi

    SvaraRadera