.

.

måndag, september 22, 2014

Arg på en hundägare

När folk är elaka mot djur, det tål jag inte.....då växer monstret i mig. Vi har nya grannar (sedan 1 v!) och de har en schäfervalp precis jämngammal m Solo, vi har sett hunden lite då och då men aldrig hälsat endast sagt hej till grannarna.
Idag kom husse in med den från en regnig promenad (jag råkade stå i fönstret) han vill först att hunden ska sätta sig vid deras grindstolpar innan de går vidare in på tomten, 7 gånger vänder han om med hunden för att han inte är nöjd (hon sitter, men antagligen inte tillräckligt nära så han är helt nöjd) de sista gångerna "lyfter" han runt hunden i kopplet, halsen och hon typ svävar.
När de är uppe på trappen ska han torka hunden med en handduk, han torkar och torkar flera minuter och varje gång hunden går ifrån tar han henne tillbaka/kastar henne i nackskinnet. Jag öppnar och stänger köksfönstret lite hårt så han vänder sig om, ville han ska veta att jag ser. han fortsätter, börjar om med torkningen.....kräver att hunden ska stå still. Tyvärr ledsnar hon och tar ett kliv ner på trappen.....då hugger han tag i nacken och slänger upp hunden igen och (hon gnyr) han kastar henne på rygg och "läser lusen av henne"...........

Då kan inte jag hålla mig.........jag går ut och ställer mig mellan våra hus och ropar i stormen "Ta det lugnt med hunden hon är ju bara valp", jag vet mycket väl att detta hatas av hundägare, alla tycker "sköt ditt och skit i mitt, jag uppfostrar min hund precis som jag vill", I dont care. Han mumlar något och fortsätter stirra ut sin rädda hund på rygg.....jag står och blänger några sekunder, säger sedan "Det är bra att träna med glädje" och trycker på ordet GLÄDJE så vänder jag mig sakta och går in. Ställer mig demonstrativt i fönstret och han ser det, han torkar lite till och släpper sedan in hunden. Morrrrrrrrrrrrr blir så arg. Visst vissa raser kräver hårda tag, MEN beroende situation, visst kunde jag förstå lite bättre om den jagat hare, anfallit, jagar bil osv men för att den inte "står still" vid torkning, och det är en unghund....det är inte okej (enl mig).

Fördel, nu vet han att jag/vi har koll, B var ute på löpbandet men han fick höra och vi båda kommer att ha stenkoll.
Jag vill att min hund ska lyda mig för att den vill, vill göra mig glad, hon & mig som team glada, vilket betyder lek eller gott godis. Inte att hon ska lyda för att hon är rädd för mig, då är man enl mig helt fel ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar