.

.

torsdag, juli 07, 2016

Olydig

Hej, jag heter Java och jag har varit olydig idag. Trots att matte ropade på mig i fem minuter, i tio minuter i en kvart.... och då hade hon visslat, lockat med godis, varit o letat runt hela tomten ute på gatan och pratat med grannar... men jag kom inte. 

Efter en kvart ringer jag B, nu måste vi ordna sökinsats innan hon hinner långt. En kvart är faktiskt ganska lång.  Jag går in på tomten för att koppla upp solo, hör då extremt prasslande längst in under stora Rhododendron emot poolkanten, där flaxar en trast fram och Java efter med "äganderätt" i blicken... Phuuu. Ringer snabbt o stoppar husse, tar in båda hundarna och går till fågeln. Tar upp den i handskar och ser att den har en torkad gammal skada på ena ögat som hänger ut, Java kan inte ha gjort det utan det var nog anledningen till att hon fick tag på den. I övrigt ser den fin ut så hon har nog inte tuggat på den utan legat och hållit den som hennes trofé. 

För det första, så grymt rädd man blir att hunden är på villovägar, min fasa är att någon av hundarna ska försvinna, vilken mardröm.
För det andra, bad Solo flera gånger "leta Java" kände inget större driv, hon hängde inte med upp på berget, hon följde inte med runt huset.... Nä, hon stod där (som ett fån) vid Rhododendron och tittade. Nu efteråt förstår jag ju varför.... Förlåt Solo att jag inte fattade.
För det tredje, Java hade inte skadat fågeln tror att hon bara legat o hållt den, fjädrarna så fina ut. Däremot ögonskadan gjorde att jag inte kunde släppa den. Hur avlivar man en stor trast? Gillar inte blod, tyvärr blev mitt snabba beslut dränkning i en hink. Förlåt, men nu slipper den lida mer iallafall. Känsliga tittare varnas!
Det är härligt med semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar