.

.

onsdag, november 09, 2016

Morgonrapport112

Stiger upp 04.45 tittar ut som vanligt, Oh no....vilket snöfall. Får börja med att skyffla av 10-15 cm snö från bilen, får snö i skorna. Luffar ut med bilen i villaområdet som inte är plogat, här önskar jag att någon liten cell i min hjärna skulle säga "Stanna hemma, ta inte bilen!" men så här tidigt går jag bara som planerat, mer robotmodell.
RV 73 är inte nyplogad, går ändå ganska bra och vi åker några bilar i ett lämmeltåg i ca 60 km/tim, jag tänker -håll jämn fart och långt avstånd till den (opålitlige) framför. När jag kör mellan Trångsund och Farsta så ser jag plötsligt hur en bil södergående vinglar till och sedan på några sekunder försvinner den ner i snömassorna i tvåmetersdiket/skogen....what...vad gör jag? Det var lite trafik södergående, var det fler än jag som såg, ska jag bara visslande köra till jobbet? ska jag larma? såg jag rätt? Jag ringer faktiskt 112, meddelar vad jag sett o hade ju inte en chans att stanna själv. Under vårt samtal kommer det in fler samtal om samma bil, phu då var det på riktigt. Han tackar för att jag ringde så det känns bra, är faktiskt livrädd att ringa det numret och "störa" ...vad är "på liv och död"? Denna bil körde inte fort men han kunde ju blivit liggande där i snön osedd om han inte fått upp dörren....tänkte jag. Ja ja, dagens goda gärning...

 Etapp 1 var VH till Globen, sedan kom Söderledstunneln, skönt med bra grepp. Centralbron var moddig, som tur var bytte jag fil redan inne i tunneln då det faktiskt är filbytena som är svårast i detta väder, det är där du får kast/spår och glider fel. Etapp 2 avklarad fram till Eugeniatunneln, sedan sista sträckan, Uppsalavägen mot Väsby (kändes bättre att dela in den i etapper för så hade jag delmål :) E4 Uppsalavägen var inte plogad sedan några timmar....snöigt, moddigt ingen bil låg i rätt fil (filerna syntes för den delen inte så man fick chansa, o alla chansade olika ;) fortfarande 55 km/tim höll mig i högerfilen tre bilar bakom en lastbil som gav bra spår. Enda missödet var att jag i högerfilen höll på att hamna ut på Norrortsleden/Sollentuna....fick göra en utbrytning tillbaka på E4 men hade tur det fanns plats. Luffade sedan vidare och hittade min oplogade avfart mot Bredden, när jag parkerade bilen andades jag ut och insåg hur spänd jag var i armar och axlar. Gjorde rent torkarbladen som började få isklumpar, vill ha bra förutsättningar till hemfärden (ååå ska ju hem också) ställde dieselvärmaren på kl.13, då tänker jag åka hem idag. Hoppas de har hunnit plogat bättre och lagom med trafik.
Tjing god onsdag, var rädda om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar