.

.

onsdag, februari 01, 2017

Sååå nära

Såå nära en krock, har aldrig varit så nära att krocka med .......Älg, dessa älgar. Åker nu på morgonen 05.10 raksträckan ut mot RV73, kör i 80 km/h och från höger kommer två älgar lufsande upp på vägen framför mig (var trött o fokuserade bara framåt, annars kanske jag borde ha sett dem). Jag får verkligen ställa mig på bromsen, tur att det inte är halt...de stannar upp och tittar på mig när jag lyckats få stopp på bilen då 2 meter från deras knäskålar (stora som handbollar). Som tur är ingen bil bakom mig. mitt nästa tänk är då, "Ta bild".....hinner tråckla upp mobilen och få en bild på bakbenen när de lugnt går vidare på andra sidan. Andas och kör vidare och måste stänga av rumpvärmaren för jag är helt svettig. 
Skulle vilja ha en sådandär kamera i framrutan, är det lagligt i sverige?

Japp det är det, kollat upp...
Filmkamera i bil är nu lagligt Sverige
Det är fritt fram att filma med monterad kamera i bilen.
En kamera som är monterad innanför vindrutan på en bil eller på ett cykelstyre behöver inte tillstånd enligt kameraövervakningslagen", skriver Högsta förvaltningsdomstolen i sin dom.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar