.

.

fredag, september 07, 2018

Fredagsträning

Idag hade jag en priv lektion i tävlingslydnad inbokad sedan länge, i Österhaninge... så skönt att ha bra instruktörer i närområdet. Idag fokuserade vi på "rutan" och "apporten", rutan är svår för hunden ska ha full fart galopp 10 meter in i en "ruta" på 3x3m, stanna inom linjerna, stå blixstill tills du säger ligg, när hunden ligger ner går man fram och ställer sig bredvid hunden,sätter den upp och sen säger tävlingsledaren "moment slut". Jag fick jättebra nya idéer hur jag ska belöna, vilket jag tycker är svårt. Ibland vill man ju belöna farten, ibland placeringen i rutan, ibland stoppet mm. Sen lite apport som bara behöver putsas på.
De sista tio minuterna "fick" Solo.....jag ville låta henne få roa sig lite också. Marion körde tävlingsledare och testade tre moment från startklassen.... Hi Hi, hennes reaktion var Wow "men varför tävlar du inte henne också?" Såååå duktig! Nu fick jag mer att fundera på.....för hennes osäkerhet mot främlingar och människor på lydnadsplan har faktiskt blivit bättre, hon har nog mognat med åldern.

 
Efter träningstimmen gick vi en prommis upp i deras skog, fina grusvägar och ny skog, alltid kul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar