.

.

fredag, januari 26, 2018

Nyttigt

Var då i går kväll på en föreläsning om mental träning/förberedelser inför tävling.Detta är verkligen något jag behöver träna på, antar att man blir bättre för varje år man tävlat....o jag är på mina första år. 

När vi åker på tävling säger jag - Det här kommer nog inte gå så bra, men vi försöker. B säger - Det kommer att gå toppen! .......och oftast har det faktiskt gått toppen (ok, hade en svacka i rallyn :/). Jag tycker att man blir ju ännu mer besviken om man trott att det ska gå bra, än om man är förberedd.....och nej jag köper inte riktigt den där slogan "Bättre att vara glad innan så får man vara glad två gånger eller hur den nu går.." No....inte min grej.....jag är hellre tveksam och sedan SUPERglad.

Föreläsningen handlade i alla fall mycket om hur du ska tänka, tänk bara på saker som du kan påverka....inte på vädret, "fel" startnummer, fel skor osv. o går något åt skogen "släpp det" och gå vidare. Samt tänk på att ge hunden så bra förutsättningar som möjligt, efter en tävling ska hunden "säga" - Vad grymt bra matte jag har som visar vad vi ska göra och bara fokuserar på mig. Så vill jag att  mina hundar ska tänka efter en tävling. 
Yeehhh, superbra. Många tänkvärda ord som säkerligen passar in i det vardagliga livet...men jag ska börja på träning och tävling med dogsen. Jobba mer här och nu, inte tänka på vad som kommer framöver.

Idag bokad hundhall klockan 12.00............kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar